دسته‌بندی نشده

دیاگ خودرو در محل

آیا حوصله رفتن به تعمیرگاه را ندارید اما نیاز دارید که دیاگ (دستگاه  عیب یابی خودرو)خودرو در محل را خودتان انجام دهید؟در این مقاله با ما همراه باشید.دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پی برد.

به عبارت دیگر به عیب یابی خودرو از طریق کامپیوتر و سیستم‌های دیاگ یا اصطلاحاً دستگاه‌های دیاگ، دیاگ خودرو گفته می‌شود. کلیت کار دستگاه دیاگ خودرو به طور ساده به این صورت است که هر مشکلی که در خودرو به وجود آید یک کد خطا یا ارور مربوط به آن مشکل در کامپیوتر خودرو درج می‌شود.

دیاگ خودرو در محل

 دیاگ چیست؟

دیاگ به دستگاهی گفته می شود برای عیب یابی خودرو ها استفاده می شود. در واقع این دستگاه به کمک مکانیک ها آمده است تا خیلی سریع تر و راحت تر بتوانند مشکلات خودرو را پیدا کنند و آنها را برطرف کنند. هزینه استفاده از این دستگاه بسیار پایین می باشد و همچنین کار با آن راحت است، به علاوه این ها شما می توانید با استفاده از دیاگ خودرو خیلی سریع مشکلات خودرو را بیابید.

حال دستگاه دیاگ با متصل شدن به خودرو می‌تواند ارورها یا کدهای خطایی که در کامپیوتر خودرو ثبت شده‌اند را بخواند و اطلاع دهد که دقیقاً در خودرو چه مشکلی به وجود آمده است. از این رو می‌توان گفت که دستگاه دیاگ در واقع یک کدخوان است. یعنی در واقع دستگاه دیاگ کار خاصی انجام نمی‌دهد جز خواندن و شناسایی کدهای خطایی که در کامپیوتر خودرو ثبت شده‌اند.

 تست تشخیص خودرو چه چیزی می تواند به شما بگوید؟

اگر تا به حال با خودروی خود مشکلی را تجربه کرده اید یا چراغ هشدار دهنده ای روی داشبورد خودروی خود چشمک می زند و فکر کرده اید که مشکل چیست – به احتمال زیاد، می توانید از یک تست عیب یابی خودرو بهره مند شوید.

حتی اگر اکثر تکنسین ها و مکانیک ها توصیه می کنند حداقل سالی یک بار خودروی خود را برای معاینه تشخیصی ببرید، بسیاری از رانندگان خودروهای خود را برای تست های تشخیصی نمی برند که در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه آنها می شود.

یکی از عوامل مؤثر ممکن است این باشد که بسیاری از رانندگان مطمئن نیستند که عیب یابی خودرو می تواند به شما درباره وسیله نقلیه شما بگوید، چه چیزی را پوشش می دهد یا چقدر مفید است.

 تشخیص خودرو می تواند به شناسایی زودهنگام مشکلات کمک کند

تست عیب‌یابی خودرو می‌تواند تفاوت بین پرداخت هزینه برای تعمیرات و تشخیص مشکلات خودروی شما قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ‌تر باشد.

یک تست عیب یابی معمولی شما را در مورد طیف وسیعی از مشکلاتی که وسیله نقلیه شما ممکن است با مدیریت موتور، گیربکس، سیم پیچ احتراق، دریچه گاز، اگزوز، ترمزها و موارد دیگر با آن مواجه شود، آگاه می کند.

برخی از مسائل خاص تری که می تواند شناسایی کند عبارتند از: سطح پایین مایع خنک کننده موتور، تجمع بیش از حد در موتور احتراقی، عملکرد ضعیف سیستم تزریق سوخت، زمان بندی ضعیف جرقه زنی، خرابی شلیک سیم پیچ احتراق و به ویژه سطوح کم یا زیاد دور در دقیقه.دیاگ خودرو در محل-عیب یابی

 تست های تشخیصی خودرو چگونه کار می کنند؟

تست های تشخیصی از واحد کنترل موتور car�s استفاده می کنند که در اکثر خودروهای مدرن یافت می شود. ECU از حسگرهایی در سرتاسر خودرو استفاده می‌کند تا مشکلات را در زمان بروز شناسایی کند، از افزایش دمای موتور گرفته تا اینکه آیا کویل‌های احتراق روشن می‌شوند یا خیر. این یک کد خطای خاص ایجاد می کند که سپس روی داشبورد ماشین شما با چراغ هشدار مربوطه نشان داده می شود.

با این حال، در حالی که داشبورد می‌تواند به شما اطلاع دهد که مشکلی وجود دارد، میزان کل مشکل چیزی است که فقط می‌توان آن را توسط تجهیزات تخصصی تشخیص خودرو که کد خطا را می‌خواند که تکنسین‌های آموزش دیده برای شناسایی مشکل استفاده کنند، اندازه‌گیری کرد.

 چرا باید تست تشخیص خودرو بدهم؟

عیب‌یابی موتور و تست‌های عیب‌یابی عمومی می‌تواند به شناسایی مشکلات متعدد قبل از تأثیر شدید بر عملکرد خودروی شما کمک کند. با بردن خودروی خود برای تست عیب‌یابی سالانه خودرو، می‌توانید مشکلات جزئی را که در غیر این صورت تا دیر نشده توسط ECU خودروی شما شناسایی نمی‌شوند، کشف کنید.

علاوه بر این، اگر در حال بررسی یک خودروی دست دوم هستید، ECU خودرو می‌تواند اعلان‌های قبلی سازنده و همچنین داده‌های تاریخی عملکرد خودرو را ذخیره کند – تمام اطلاعاتی را که برای بازرسی آگاهانه نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

با توجه به اینکه مدت زمان دیاگ استاندارد حدود یک ساعت است، زمان کمی است تا اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه شما با حداقل مشکلات کار می‌کند و هر مشکل بالقوه‌ای که ممکن است در درازمدت برای شما هزینه داشته باشد را شناسایی کنید.

 دلایل استفاده از ابزار تشخیص خودرو

با گذشت زمان، خودروها مدرن‌تر و دیجیتال‌تر شده‌اند. بنابراین خطاهای دیجیتالی بیشتری ممکن است رخ دهد که می تواند بر وضعیت و ارزش خودرو تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کیسه های هوا ممکن است به درستی کار نکنند یا ممکن است مشکلاتی در چراغ ها وجود داشته باشد. اغلب ما حتی از این خطاها آگاه نیستیم.

اما در بدترین حالت ممکن است تصادف خطرناکی رخ دهد. همچنین ممکن است اتفاق بیفتد که عمر خودرو به دلیل نقص در سیستم کوتاه شود و تعمیرات می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

به همین دلیل است که سرمایه گذاری در یک دستگاه تشخیصی با کیفیت و انجام منظم تجزیه و تحلیل عیب با کیفیت بالا از اهمیت بیشتری برخوردار است. این می تواند توسط یک مکانیک مورد اعتماد نیز انجام شود، اما این اغلب بسیار گران است. با این حال، با کمی دانش، تعهد و نکات ما مطمئناً می توانید اکثر کدهای خطا را با موفقیت برطرف کنید.

اکنون می‌دانید که چرا انجام آزمایش‌های تشخیصی منظم بسیار مهم است و می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. اما دستگاه تشخیص دقیقاً چگونه مشکلات ما را حل می کند و در هزینه ما صرفه جویی می کند؟ در اینجا پاسخ است:

پس از نصب، دستگاه عیب یابی به عیب یابی می رود. برای این منظور، دستگاه اسکنر OBD2 به واحدهای کنترل و وسایل الکترونیکی اغلب فوق مدرن روی برد متصل می شود. اینها به طور مداوم اطلاعات را ذخیره می کنند. این اطلاعات  عمدتاً بی اهمیت هستند و اغلب بدون تغییر باقی می مانند. با این حال، برخی از این اطلاعات برای دستگاه تشخیصی شما ضروری است.

 تست تشخیص خودرو چه چیزی می تواند به شما بگوید؟دیاگ خودرو در محل

ما نشان داده‌ایم که چگونه تست‌های عیب‌یابی خودرو راهی مفید برای کمک به تشخیص مشکل خودرو شما هستند. احتمالاً از خود می‌پرسید که آیا یک تست تشخیصی خودرو می‌تواند همه چیزهایی را که در یک خودرو اشتباه است نشان دهد. متاسفانه اینطور نیست. در حالی که بسیار مفید است، تشخیص موتور محدود به سنسورهای موتور مختلف است که با آنها ارتباط برقرار می کنند.

 تست تشخیص خودرو چه چیزی می تواند به شما بگوید؟

  • زمان تعویض روغن است.
  • سطح روغن یا مایع خنک کننده پایین است.
  • به دلیل فرسودگی سنسور اکسیژن، در تست آلایندگی رد خواهید شد.
  • یک سنسور خاص، مانند جریان جرمی هوا یا دمای ورودی هوا، از کار افتاده است.
  • پک کویل شروع به از کار افتادن کرده یا از کار افتاده است.

 چه زمانی باید تست دیاگ خودرو بدهم؟

اکنون احتمالاً از خود می‌پرسید که آیا به تست تشخیص خودرو نیاز دارید؟ به طور کلی، اگر نشانه هایی از نقص را مشاهده نکردید، احتمالاً خوب هستید. تست تشخیص خودرو چیزی نیست که به طور منظم یا حتی سالانه انجام شود. اما وقتی چراغ چک کردن موتور روشن میشود دیگر وقت آن است که خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

 تست های عیب یابی خودرو با پیشرفته ترین تجهیزات دیاگ

اینجا در فرتاک ، ما تجهیزات پیشرفته دیاگ را در اختیار داریم که تکنسین های متخصص ما از آنها برای شناسایی و پیشنهاد هر گونه تعمیرات مورد نیاز که ممکن است نیاز داشته باشید، استفاده می کنند.

تجهیزات تخصصی ما علاوه بر جنبه‌های تشخیصی استاندارد، چراغ‌ها و کنترل‌های راحتی را بازرسی می‌کنند. تجهیزات عیب یابی بوش همچنین چراغ های سرویس را تنظیم مجدد می کند، سطح چراغ های جلو و همچنین تست و تنظیم سیستم های ترمز (در جایی که ترمز دستی الکترونیکی وجود دارد) را تنظیم می کند.

عیب یابی

 آیا می توانم دیاگ خودرو در محل را خودم را انجام دهم؟

اگر شما  به دنبال صرفه جویی در هزینه تعمیرات هستید، می توانید خودتان تست دیاگ خودرو در محل را انجام دهید.

هنگامی که دستگاه دیاگ OBD-II را به ماشین خود متصل می کنید و برنامه را باز می کنید،این دستگاه قادر می شود که  کدهای عیب تشخیصی را بخواند و اغلب اطلاعات گسترده ای در مورد آنچه اشتباه است به شما می دهد.

 از ابزار دیاگ خودرو در محل  استفاده کنید

اگر خطایی در سیستم رخ دهد یا اطلاعات  به درستی کار نکنند، دستگاه عیب یاب کد خطا را می خواند. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که منشا مشکل را مشخص کنید. برای انجام این کار، می توانید در اینترنت جستجو کنید یا از راهنمای وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

با این اطلاعات، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید دیاگ خودرو در محل را خودتان انجام دهید یا نه؟

هر کسی که می‌خواهد امور را به دست خود بگیرد، معمولاً می‌تواند به سادگی کدهای خطا را از طریق دستگاه تشخیصی حذف کند. اما مراقب باشید! ممکن است اتفاق بیفتد که یک کد خطای ظاهراً بی ضرر اهمیت زیادی برای خودرو داشته باشد یا بلافاصله همه کدهای خطا را حذف کنید. 

با اکثر ابزارهای تشخیصی OBD هیچ نسخه پشتیبان ایجاد نمی شود و مرحله ای که برداشته اید قابل بازگشت نیست. این می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. بنابراین اگر مطمئن نیستید که آیا باید کد را حذف کنید یا اگر نکات واضحی در وب ندارید، بهتر است به مکانیک مورد اعتماد خود مراجعه کنید.

اما لازم نیست زیاد نگران این نوع عوارض باشید، زیرا نادر هستند.

عیب یابی

 قیمت دیاگ خودرو

دستگاه های دیاگ خودرو با توجه به جنس و مارک انها قیمت های متفاوتی دارند.

شما میتوانید از طریق فروشگاه فرتاک انواع دستگاه های دیاگ با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت تهیه نمایید.

 عیب یابی و تعمیر خودرو در محل

آیا خودروی شما به عیب یابی فوری در محل نیاز دارد ؟ پس اصلا لازم نیست که نگران باشید چونکه تیم فرتاک دیاگ خودرو در محل را برای شما انجام میدهد.

 ماموریت نگارخودرو مدیریت و برنامه ریزی، تحقیق و طراحی و توسعه، تولید و ارائه خدمات الکترونیک و انفورماتیک با بالاترین کیفیت و ساده ترین کاربری در صنعت تجهیزات الکترونیکی خودروهای داخلی و خارجی و سایر صنایع تجاری و نظامی ایران عزیزمان می باشد.

صفحه اینستاگرامی مارا دنبال کنید تا از اخرین اخبار و بروز رسانی ها جا نمانید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *