ابزارآلات ماشین, خودرو

انواع شیوه های دیاگ خودرو

تست تشخیص خودرو چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق وسایل نقلیه مدرن بیش از هر زمان دیگری کامپیوتری هستند و حقیقتاً این چیز خوبی است. در واقع، این رایانه‌سازی به خودروها اجازه می‌دهد تا با تست‌های تشخیصی خودران به‌طور کامل بررسی شوند تا وسیله نقلیه شما در حالت کارکرد بهینه حفظ شود.با مقاله انواع شیوه های دیاگ خودرو همراه باشید.

این آزمایش‌ها می‌توانند اجزا و سیستم‌های یکپارچه خودرو را برای خطا یا نقص پیش از اینکه واقعاً خطرناک شوند، اسکن کنند.

دستگاه دیاگ یکی از روش های ساده عیب یابی خودرو است که معمولا کم ترین خطا را در شناسایی ایرادها دارد .هر کمپانی خودروسازی وظیفه دارد تا برای تمام خودروهای تولیدی اش دستگاه دیاگ مربوط به آن را تهیه و در اختیار تمام مراکز سرویس قرار دهد ،این دستگاه دیاگ همواره کاملترین و بهترین دستگاه دیاگ برای خودروهای آن کمپانی می باشد. برای مثال ، دستگاه دیاگ کارخانه BMW فقط برای خودروهای BMW می باشد و نمی تواند خودرو های بنز را عیب یابی کند. مهم ترین نکته در انتخاب دستگاه دیاگ تعیین برند خودرو می باشد.

 

بررسی اجمالی تست عیب یابی خودرو :

تست عیب‌یابی خودرو، تجزیه و تحلیل دیجیتالی از سیستم‌ها و اجزای مختلف کامپیوتری خودرو شما است. وسایل نقلیه مدرن بسیار دیجیتالی تر از آن چیزی هستند که مردم ممکن است از آن مطلع باشند. نرم‌افزار تخصصی هر زمان که موتور خودروی شما روشن می‌شود کار می‌کند تا بر ویژگی‌های مختلف نظارت کند و گزارش‌های داده‌ای را ایجاد کند که می‌توان آن‌ها را در طول تست عیب‌یابی خودرو جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرد.

تست‌های تشخیصی خودرو، اجزا و سیستم‌های خودروی شما را اسکن می‌کنند تا مشکلات قطعاتی مانند موتور، گیربکس، مخزن روغن، دریچه گاز و بسیاری موارد دیگر را بررسی کنند.

با این حال، در صورت داشتن دانش و تجهیزات مناسب تعمیرگاهی، می توانید تست تشخیص خودرو را در منزل نیز انجام دهید.

آزمایش‌های عیب‌یابی خودرو معمولاً زمانی انجام می‌شوند که داشبورد خودرو سیگنال «موتور چک» یا چراغ هشدار دیگری را نشان دهد. آنها همچنین می توانند به عنوان بخشی از قرار ملاقات های تعمیر و نگهداری منظم انجام شوند.

دیاگ خودرو چیست ؟

خودرو های دنیای امروز به ECU تجهیز هستند که مانند مغز ،فرمان همه چیز را در دست دارند و کنترل می کند . مزایای دیاگ بی شمار است که ساده کردن روال عیب یابی خودرو یکی از پر اهمیت ترین آن ها محسوب می شود.

دیاگ خودرو به زبان ساده :

به معنای اجرای عملیات عیب یابی توسط دستگاه دیاگ است.

دستگاه دیاگ خودرو چیست و چگونه کار می کند ؟

دستگاه دیاگ قطعه ای الکترونیک است که شکل آن می تواند به سادگی آمپرسنج یا حتی تبلت باشد .این قطعه توسط سوکت به خودرو وصل می شود و پس از انتخاب مدل ،کار خود را شروع می کند این دستگاه به راحتی همه اطلاعات مربوط به خطای خودرو را از کامپیوتر برداشت می کند و با ارائه به خدمات دهنده به پیدا کردن ریشه مشکل کمک می کند.

سوکت مختص اتصال دستگاه دیاگ ،بسته به مدل خودرو می تواند کنار موتور یا کابین داخلی ماشین باشد. وقتی دستگاه رو به اتومبیل وصل کنید لیست امکانات  در اختیار شما قرار می گیره .تمام خطاها و ایرادهایی که با استفاده از نرم افزار قابل حل باشند ،توسط دیاگ رفع می شود.اگر خطایی بعد از این دستور همچنان ادامه داشت یعنی مسئله سخت افزاریه و باید نسبت به تعمیرش اقدام کرد . با استفاده از این دستگاه می توانید لیست خطاهای دائم یا موقت را ببینید و رفع کنید. دیاگ باعث میشه روند عیب یابی کوتاه شود و زمان کوتاه شود هزینه هم به تناسب آن کمتر خواهد شد.

 

انواع شیوه های دیاگ خودرو

متخصصان به سه روش عیب یابی خودرو از طریق دیاگ انجام می دهند در هر سه مورد ،اتصال به خودرو به وسیله رابط  OBD2 برقرار می شود.

  • دستگاه های کامل عیب یابی با مانیتور مخصوص به خود
  • عیب یابی از طریق نرم افزار های قابل نصب روی لپ تاپ یا کامپیوتر
  • به وسیله برنامه های قابل نصب روی موبایل

انواع دستگاه‌ دیاگ خودرو را بشناسید :

نحوه ی کار دستگاه های دیاگ به کمک سنسورهاست ، ابزار های اندازه گیری و برنامه های کاربردی مخصوص ،خطاهای موجود در ECU یا همان کامیپیوتر خودرو را می خوانند ، سپس مکانیک یا تکنسین خودرو می تواند با خواندن مشکل و عیب خودرو را پیدا کند .

دستگاه دیاگ تخصصی با مانیتور مخصوص (دستگاه دیاگ تعمیرگاهی) :

این نوع از دستگاه دیاگ خودرو، معمولاً هم اندازه‌ی یک تبلت معمولی‌ و مجهز به یک مانیتور است که مستقیماً می‌توان با آن‌ها به عیب‌یابی خودرو اقدام کرد. معمولا این نوع از دستگاه دیاگ، بیشترین قیمت را دارد و تنها توسط تعمیرکاران استفاده می‌شود.

دستگاه دیاگ بلوتوثی :

به دستگاهی گفته می شود که برای انجام فرآیند عیب یابی ،از طریق بلوتوث یا وای فای به خودرو متصل می شود .برای انجام فرآیند دیاگ از این شیوه شما به یک تبلت یا گوشی اندرویدی نیاز دارید تا بتوانید با اجرای نرم افزار عیب یابی رو انجام دهید.

دستگاه دیاگ پرتابل (قابل حمل ) :

دستگاه دیاگ پرتابل به دستگاهی گفته می شود که بدون نیاز به دستگاه واسط دیگری (نظیر تلفن همراه ،تبلت و لپ تاپ ) از طریق کابل ،به خودرو وصل شده و فرآیند عیب را آغاز می کند.

 

مزیت های دیاگ خودرو چیست؟

  • تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی :
  • شناسایی دقیق مشکلات :به‌طور کلی، عیب‌یابی خودرو می‌تواند به صاحبان خودرو و مکانیک‌ها کمک کند تا به‌سرعت و بدون صرف هزینه و زمان بیشتر، مشکلات خودرو را شناسایی و برطرف کنند.
  • افزایش کارایی در تعمیرات :با در دست داشتن اطلاعات دقیق از مشکلات خودرو، مکانیک‌ها می‌توانند بدون صرف زمان و منابع، به‌سرعت علت اصلی یک مشکل را شناسایی و تعمیرات مورد نیاز را انجام دهند.
  • بهبود ایمنی خودرو

به‌طور کلی، عیب‌یابی خودرو می‌تواند به صاحبان خودرو و مکانیک‌ها کمک کند تا به‌سرعت و بدون صرف هزینه و زمان بیشتر، مشکلات خودرو را شناسایی و برطرف کنند.

آموزش دیاگ خودرو به‌صورت مرحله به مرحله :

  • اجرای دستگاه
  • خواندن کدها
  • تشخیص و رفع عیب

بهترین زمان برای انجام دیاگ خودرو :

دیاگ خودرو معمولا زمانی انجام می شود که چراغ چک موتور روشن می شود . چراغ چک به صورت مستقیم به ECU ماشین متصل می شود. البته شما می توانید فرآیند دیاگ خودرو را به صورت دوره ای انجام دهید.

در صفحه اینستاگرام فرتاک خودرو از فروش جدید ترین محصولات مطلع شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *